Factors responsables de les escoles efectives
La cultura del centre
La cultura és
una red de valors, creences, regles, costums, eines, textos i maneres de parlar
que són la via per formar les identitats i per això es va reproduint en el
temps. Cada família viu la seva pròpia cultura,
cada centre és una unitat complexa de cultura i tots plegats som una
institució amb una cultura més amplia que forma part d’una cultura encara
major, la cultura de la societat-país en que s’insereix. Quina de les cultures obté el rol de
protagonista és cabdal a l’hora de parlar de la qualitat del centre, car si de
totes les cultures la consideració de la cultura del desenvolupament és i forma
part vital de tota la feina que fa el centre anirà a favor del progrés educatiu
de l’escola.
Desenvolupament del potencial del lideratge sistèmic
Els líders
sistèmics són aquells directors que volen ser directors d’un centre FEDAC per
que desitgen assumir funcions de lideratge. Aquests directors s’esforcen, no
tant sols per l’èxit del “seu centre”,
treballen per l’èxit dels altres centres FEDAC com si ho fessin pel seu
propi centre.
El líder
sistèmic està convençut que l’èxit no és ni el seu propi, ni el del seu centre,
és l’èxit de tota l’organització que garanteix que cada centre esdevingui un
GRAN centre educatiu, és l’èxit dels seus alumnes el que dóna sentit al seu
lideratge, és l’èxit de tota la comunitat educativa tant a nivell professional
com personal que consolida la qualitat i l’efectivitat de l’organització.
Per canviar
el sistema, per aportar al sistema cada vegada més qualitat, més millora,
apareixen vàries funciones del líder sistèmic:
·
Desenvolupar
el treball en equip entre diversos centres sobre temes específics que tenen
conseqüències clares i considerables i que superen la capacitat de qualsevol
centre individualment.
·
Optar
per dirigir i liderar un centre en una situació extremadament delicada i
canviant un context local creant una cultura dirigida a l’èxit.
·
Compartir
les necessitats, les inquietuds i la direcció dels altres centres que passen
per dificultats i millorar-los.
·
Assumir
el lideratge d’una comunitat d’educadors per intermediar entre centres i
recolzar el potencial dels millors.
·
Treballar
com agent de canvi, persona de transició o líder expert per identificar les
millors pràctiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Digues la teva: