divendres, 18 de novembre del 2016

Jornada Comunitat #avuixdemà: Paraules de tancament

Educar #avuixdemà: Jornada sobre Comunitat

Amb Angel Castiñeira i Alfredo Hernando

Tancament de la jornada

Quan escoltem grans ponents, com avui, sempre ho fem amb curiositat, amb l’esperança de veure recompensat l’esforç d’assistir i per millorar. Una vegada escoltats, podem dir que ha valgut la pena i que hem après.
De les ponències d’avui, us comparteixo una convicció en la que m’ha reafirmat l’Angel Castiñeira: Educar és encendre un foc en l’interior de cada persona que creix amb nosaltres. De l’Alfredo Hernando us vull fer partícips d’un canvi que m’ha provocat en la manera d’expressar la necessitat de copiar-nos els projectes i activitats exitosos, al qual ell hi ha fet referència utilitzant l’expressió replicar. Segurament replicar casos d’èxit d’altres centres en el nostre propi és més encertat que senzillament copiar-los.
Particularment, també us vull compartir, com sembrar entre vosaltres, 24 idees, curtes, com twits-resum de la jornada, amb la voluntat de generar diàleg i debat entre nosaltres sobre el que hem viscut avui.
1. La FEDAC no és papers, no és normes, no és càrrecs, és una parella de vosaltres educant.
2. La comunitat pot ser un ramat, pot ser una bandada, i pot ser un equip. Siguem un equip!
3. El canvi de paradigma educatiu requereix que siguem capaços, com a país, de definir el model de ciutadà que desitgem. Definim-lo.
4. Les escoles no ho han fet malament, seria bo reconèixer la vàlua dels educadors. Ells, vosaltres, sou el poder del canvi.
5. Tots volem ser feliços. El problema de les múltiples idees de felicitat que tenen els nois i noies arreu del món, és que la majoria passen per una botiga.
6.  Les esglésies s’han buidat però, gràcies a Déu, encara tenim les escoles plenes d’humanisme, diversitat i transformació social. Aprofitem-ho!
7.  Quan la veritat és fa paraula més enllà de la realitat, transcendim.
8. Les victòries d’alguns polítics són les nostres derrotes. Afrontem la batalla per formar ciutadans compromesos amb el bé comú i la fraternitat universal.
9. Sabem entendre en quin temps estem vivim? Ens toca discernir a nosaltres mateixos, en equip, la resposta. Bsquem-la.
10.  Els dubtes requereixen coneixement i confiança, si aconsegueixes els dos, s’esvairan.
11.  El canvi en cadascú de nosaltres no és metodològic, és cultural, de costums i hàbits. L’actitud ens fa diferents.
12.  En temps on els deures estan mal vistos, tenim el deure de la responsabilitat i l’apoderament, per educar alumnes que tenen drets i deures.
13.  L’aprenentatge centrat en l’alumne, posa l’educador al centre de l’aprenentatge, si no, és pura faula.
14.  Les veus discordants ens acosten al debat, a la realitat, escoltar-nos és el camí per avançar.
15.  El canvi en mols de nosaltres passa per tornar a la font, als orígens de quan vam començar a viure la nostra vocació.
16.  ¿Los maestros que estamos a médio camino del cambio, como podemos vèncer los miedos? Deja de sonar en ayer, piensa en grande para mañana, empieza pequeño hoy.
17.  Vam fer fora les emocions i els sentiments de l’escola i ara els trobem a faltar.
18.  Parlem d’innovar, quan volem dir transformar.
19.  L’empenta actual al canvi de paradigma educatiu dóna la raó als grans pedagogs de principis del s. XX. Haurem de ser valents com ells.
20.  L’escola nova 21 amb Horitzó2020 requereix que tots summem la nostra xarxa d’innovació per educar avuixdemà
21.  Sovint els reptes ens preocupen més que no pas ens ocupen.
22.  A les escoles tenim una màquina de pensar amb nassos per a tots, vine i participa. Participeu de les vostres escoles!
23.  La clau per ser transparent i animar-nos a co-crear l’escola és llegir i convertir els reptes en accions atractores dels somnis que perseguim. Desperta!
24.  Crear una escola amb futur, significa crear-la en el present, crear un desig que valgui per avui i que estigui orientat al demà.

Avui hem tingut la sort d’aprendre de dues persones que pensem i s’ocupen del present i futur de l’educació. Ells tenen l’oportunitat d’aportar-nos idees noves que ens obren les finestres i portes de la nostra consciència, elevem àncores, despleguem les veles al vent i naveguem per noves galàxies,  per experimentar eines que renoven la nostra pròpia praxis a l’aula. Vosaltres sou bons, molt bons, en convertir la teoria en pràctica, en fer possible de cada espai de l’escola, de cada conversa, de cada grup i de cada activitat una experiència biofedac. No us resigneu a arrossegar o picar pedres, aple·lo al vostre compromís per construir 24 catedrals arreu del país.
Gràcies a tots plegats pel temps que dediqueu a ser millors.
Modest




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Digues la teva: